current | archives | email | Sign My Guestbook | Favorite Blogs | host | image | design

so what if she's a slut...
July 20, 2003, 9:37 p.m.

Went to the State Street Sales yesterday. Guess how long we spend shopping? 8 hours!!! Oh my God...by the time I reached home, memang rasa penat gila. Tidur dgn nyenyak sekali.

Other than that, I spend my time today update site nie. At last I did want I want to do since the early summer; put up the link to other journals. Alang alang tu, tukar sekali template utk manjalara nie.

Bilik pun dah kemas (walaupun kalau mama aku tgk mesti kena berleter sebab tak menepati piawaian dia). Alah...nanti bulan depan nak pindah jugak...alasan;)

Aku ada cerita nak dikongsi. Aku harap cerita ini tak menyentuh perasaan sesiapa. Ini pengalaman yg akan kuingat sampai bila bila. Pengalaman yg mengubah persepsi aku tentang manusia dan kehidupan...

Waktu tu aku baru 13 tahun. Baru masuk sek. men. Masih nervous dengan sekolah baru dan muka muka yg unfamiliar. Iyalah, dulu time darjah 6 kitalah senior. Kali nie, kita yg junior sekali. Ditambah pulak student punya ramai, dalam satu tingkatan ada sampai 10 kelas.

Pertama kali aku menjejak kaki ke blik air perempuan di sekolah itu, kaget aku sebentar. Dinding bilik air penuh terconteng nama seorang gadis ~ Y. Penuh di setiap dinding perkataan seperti Y bohsia, Y slut, dan yg sinonim dengannya. Mula mula tu aku ingatkan mesti nie zaman dulu kala punya cerita. Tahu tahulah bilik air sekolah, contengan yg dah berpuluh thn pun kadang kadang ada lagi dkt situ.

Satu hari tanpa ku sangka aku nampak Y. Oh my...dia nie setahun tua je daripada aku rupanya. Memang kategori cun lah. Ayu dan vulnerable wajahnya. Betul ke dia nie bohsia? Gaya macam budak sekolah biasa je. Dia tersenyum kepadaku. Aku senyum balik. Dalam hati sebenarnya penuh dengan seribu tanda tanya.

Ditakdirkan Allah S.W.T, our path crossed again. Melalui seorang teman, kitorang berkenalan dan dalam sekelip mata jadi kawan baik. Honestly, she is one of the most caring friend I had ever have in my life. Aku awalnya tensen sikit sekolah situ, sebab hajat di hati nak masuk asrama. Tapi Y antara penyebabnya buat aku jadi seronok sekolah situ.

Sepanjang kitorang berkawan, tak pernah isu bohsia tu dipersoalkan. Aku and the geng semuanya buat buat tak tahu. Aku mula rasa cerita tu karut. Orang dengki agaknya. Agaknya dia jenis flirty je kot, takkanlah sampai jadi bohsia, detik hatiku.

Ada juga teman ku yang memperingatkan agar jangan baik baik sangat dgn Y. And I'm like, what the heck...dia tak pernah pun buat salah pun dengan aku, walau sekecil hama sekalipun.

Tapi ditakdirkan, suatu hari Allah S.W.T membuka hati Y untuk bercerita padaku. Dia beritahu apa yang terconteng di bilik air sekolah itu semuanya benar. Aku tergamam seketika. Tak tahu apa nak react. Sebab aku membisu agaknya, Y mula bercerita bagaimana dia boleh jadi begitu.

Menurutnya suatu hari dia menghadiri mesyuarat di sekolah. Mesyuarat tu habis lambat dari biasa, jadi bila dia pulang ke kelas semua orang sudah beredar. Dia tgh kemas kemas beg bila ada beberapa lelaki masuk. Of course lah Y kenal bebudak tu, budak sekolah tu jugak. Lebih kurang 10 orang macam tu, ada yang jadi guard jaga pintu. Sampai dkt sini aku blur sikit apa jadi. But at the end kiranya diorang berjaya "ringan ringan" dia.

Y cakap sejak dari hari itu, bebudak tu selalu mendekati dia bila ada peluang. Dekat kelas ke, dekat tangga ke. Dia kata dia pun dah tak melarang, sebab dah jadi satu keseronokan untuknya. Dan contengan dekat dinding bilik air tu, semuanya awek awek bebudak lelaki tu lah yg bengang dengan dia.

Entah apa apa jugak bebudak perempuan tu. Marah lah balak sendiri yg menggatal. Aku mula mula tu still terkejut lagi dengar cerita dia. Tak pernah terfikir nak jumpa someone macam dia, dahlah dia baru berusia 14 tahun waktu tu. Y cakap sebab tu lah ada bebudak perempuan yg membencinya. Katanya dia pun terima kalau kitorang tak mahu berkawan dgn dia.

But then I made up my mind. She did nothing to me. Nothing to betray our friendship. Aku peduli apa dengan latar belakang hidupnya. Dia tak pernah pun influence aku jadi jahat. Dia antara teman yang paling setia dalam hidupku. And I'm going to keep it.

Semakin aku melangkah dewasa, makin aku sedar dunia nie penuh dgn seribu macam orang. Tapi aku akan tetap ingat Y, which makes me remember not to judge people easily.

Instead of just buat assumption sahaja berdasarkan latar belakang, rupa, atau cakap orang, get to know her or him as an individual. Amibl contoh yang baik, dan tinggalkan yang tidak baik.

Tapi cakap memang senang ~"don't judge the book by its cover". Realitinya, susah jugak nak mengelakkan diri dari meng-sterotype orang nie. Lebih lebih lagi bila masuk mrsm, duduk dalam sekelompok melayu. Ada click masing masing. Mudah saja menuding jari. Cth : budak lelaki kelantan = gangster, budak perempuan KL = gedik. Dan macam macam lagilah...

Hakikatnya individual masing masing berbeza. Tak semestinya mereka bertudung labuh itu berhati baik and vice versa. Kalau kita dah mendekati dia, baru lah tahu sifatnya yg sebenar. You never know what kind of friends you are missing by streotyping people.

Aku minta maaf kalau ada yang tidak setuju dengan pandanganku. It is just my honest opinion. Terima kasih kepada Y, atas temali persahabatan yang dia hadiahkan untukku. I love you forever, dear...

last - next

Daisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie